Spelmakeri

Från Webbling
Version från den 15 februari 2016 kl. 13.05 av PGJ (diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Vi har valt att kalla de samlade tekniker som ingår i att skapa spel för spelmakeri. Vi ser detta som ett paraplybegrepp, som kan omfatta design, programmering, skapande av...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök

Vi har valt att kalla de samlade tekniker som ingår i att skapa spel för spelmakeri. Vi ser detta som ett paraplybegrepp, som kan omfatta design, programmering, skapande av ljud, grafik, osv. Vi har i flera års tid bedrivit aktiviteter inom spelmakeri på Soltorgsgymnasiet. Främst har vi träffats ett par eftermiddagar i veckan och skapat spel tillsammans.

För vår spelmakeriverksamhet har vi valt att koncentrera oss på en handfull verktyg.

Unity

Grundstommen är Unity. Detta är en spelmotor/speleditor.

Photoshop

För vanlig 2D-grafik använder vi oss av Photoshop. Man skulle även kunna använda något fritt alternativ, såsom t.ex. GIMP.

Blender

För 3D-grafik använder vi oss av Blender. Detta är ett mycket kapabelt 3D-modelleringsverktyg som har massvis med finesser.

Audacity

För att hantera ljud och musik använder vi oss främst av Audacity. Detta är ett fritt program som kan användas för att redigera ljud.

Andra saker som behövs

Android

För att koda till Android-enheter, behöver man ha en utvecklingskit för Android installerad. För att kunna lägga upp sakerna på Google Play Store behöver man ett användarkonto där. Detta kostar $25, vilket är en engångssumma.

iOS

Vill man kunna släppa sina spel för Apples iOS-enheter, såsom iPad och iPhone, behöver man ha tillgång till en Mac-dator. På denna behöver man även ha X-Code installerat. Vill man sprida sina program måste man registrera sig som utvecklare hos Apple. Detta kostar ca 800:-/år.